اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

مدیر سایت

اینفلوئنسر مارکتینگ (influencer marketing) یا بازاریابی تاثیرگذار یکی از تکنیک‌های رایج امروز در امر بازاریابی دیجیتال است. در واقع بیشتر کسب و کارهای آنلاین به سمت و سوی برون سپاری تبلیغات خود به افرادی که از نظر اجتماعی دنبال کنند‌های زیادی دارند، هدایت شده اند. از این رو در این مقاله از سایت زئوس به بررسی کارشناسانه تری از اینفلوئنسر مارکتینگ (influencer marketing) پرداخته‌ایم. 

اینفلوئنسر مارکتینگ

اینفلوئنسر مارکتینگ (influencer marketing)یا بازاریابی تاثیرگزار واژه‌ای است که این روزها در حوزه کسب و کار آنلاین خصوصا در بستر شبکه‌های اجتماعی بسیار به گوشتان خورده است. درصد ترویج تکنیک‌های اینفلوئنسر مارکتینگ در ایران به حدی بالا رفته که استراتژی آن را در بیشتر شرکت‌ها و مراکز می‌توان به وضوح دید.

حتما برای شما هم سوال پیش آمده که در کل اینفلوئنسر مارکتینگ چیست و چه تاثیری بر روند عملکردی یک کسب و کار دارد؟ در این مقاله از سایت شرکت طراحی وبسایت و اجرای بستر‌های بهینه سازی سایت زئوس سعی داریم به بررسی کلی محورهای بازاریابی تاثیر گذار تا اینفلوئنسر مارکتینگ بپردازیم.

 

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

سناریوی اینفلوئنسر  با ورود بلاگرها به عرصه شبکه‌های اجتماعی همانند اینستاگرام و شروع اعتماد سازی بین آن‌ها و کاربران فضای اجتماعی شروع شد. در واقع برند‌ها کم کم ترجیح دادند به جای اینکه برای جمع کردن مخاطبان خود تلاش کنن، هزینه تبلیغ را به فردی بسپارند، که مخاطبان زیادی را همراه خود دارد.

 

اینفلوئنسر کیست؟

فردی که به دلایل اجتماعی یا شاخه‌ی فعالیتی و سابقه کاری در فضای شبکه‌های اجتماعی از اعتبار خاصی برخوردار است و به واسطه این اعتبار برای برند و محصول خاصی تبلیغ می‌کند، اینفلوئنسر تا فردی تاثیرگذار در شبکه‌های اجتماعی همانند اینستاگرام است.

 

اینفلوئنسر مارکتینگ در ایران

 

این افراد یا سلبریتی، یا افرادی هستند که مدت زمان زیادی را بصورت عمومی در شبکه‌های اجتماعی فعالیت داشته یا تحت حمایت افراد شناخته شده مورد اعتماد قرار گرفته اند. این افراد برای اینکه بتوانند یک اینفلوئنسر مارکتینگ موثر و معروف باشند، باید تعداد قابل قبولی دنبال کننده واقعی داشته باشند.

 

انواع اینفلوئنسر را بشناسید.

اینفلوئنسر ها را می‌توان در یک دسته بندی تخصصی بر اساس اطلاعات افراد متخصص در این زمینه به موارد زیر تقسیم بندی کرد :

 

4 نوع اینفلوئنسر بر اساس تعداد فالوورها

  • -اینفلوئنسرهای نانو (1 تا 10 هزار دنبال کننده)
  • -اینفلوئنسرهای کوچک (10 تا 100 هزار دنبال کننده)
  • -اینفلوئنسرهای کلان (100 هزار تا یک میلیون دنبال کننده)
  • -اینفلوئنسرهای مگا یا افراد مشهور (بیش از ۱ میلیون دنبال کننده)

موارد دیگر دسته بندی همانطور که در بخش قبلی بیان شد بر اساس معروفیت و سلبریتی و فعالان در حوزه‌های مختلف(اینفلوئنسرهای مگا) صورت می‌گیرد.

 

اینفلوئنسر مارکتینگ اینستاگرام یا بلاگر ؟

هرچند تعداد زیادی از افراد تمامی بلاگرها را به نوعی اینفلوئنسر مارکتینگ اینستاگرام می‌دانند، اما بازاریابی تاثیرگذار با یک بلاگر اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و هنری و ... در شبکه‌های اجتماعی فرق دارد، در واقع زمانی می‌توان آن‌ها را همراستا دانست که یک بلاگر تصمیم به تبلیغ یک برند را گرفته و اینفلوئنسر مارکتینگ اینستاگرام آن محصول شود.

 

اینفلوئنسر مارکتینگ اینستاگرام

 

بنابراین یکی از اصول رشد به واسطه بازاریابی تاثیرگذار یا اینفلوئنسر مارکتینگ در شبکه‌های اجتماعی داشتن دانش و اطلاعات کافی در تشخیص اینفلوئنسر واقعی برای سپردن پرسه تبلیغات است.

گاها عدم اطلاعات کافی در این زمینه باعث شده که برخی کارشناسان حوزه دیجیتال مارکتینگ این سبک تبلیغات اینفلوئنسر مارکتینگ(بازاریابی تاثیرگذار) را بی اساس و بی تاثیر بدانند.

 

دلایل ضرورت تبلیغات اینفلوئنسر مارکتینگ

امروزه با توجه به اعتماد بیشتر کاربران فضای وب و جستجوگران اینترنتی به شبکه‌های اجتماعی کمتر کسی به تبلیغات سنتی توجه دارد. به عبارتی دیگر باید گفت دیگر عمر بازاریابی سنتی و تبلیغات بر اساس انتشار یک آگهی در یک جای مشخص به پایان رسیده است.

برای یک برند نوپا چه چیزی بهتر از این که با تحقیق و یافتن یک اینفلوئنسر مارکتینگ به جای صرف هزینه و انرژی جهت جمع یک جامعه طرفدار و دنبال کننده، به یکبار به هدف تبلیغاتی خود برسد.

 

اینفلوئنسر مارکتینگ به انگلیسی

 

کارشناسان دیجیتال مارکتنیگ باید در رصد افراد موثر اجتماعی، معروف‌های علاقمند به تبلیغ، بلاگرهای محبوب و مواردی از این قبیل که آمار دنبال کننده‌های آن‌ها بالاست، دقیق و سریع باشند. با سپردن تبلیغات یک برند یا محصول به یک اینفلوئنسر معتبر می‌توانید نتیجه اعتماد به بازاریابی تاثیرگذار را به زودی دریافت کنید.

 

روند اینفلوئنسر مارکتینگ برای تبلیغ یک برند

ممکن است برای شما این سوال پیش آید که یک اینفلوئنسر چگونه از یک برند یا محصول حمایت می‌کند و تاثیر این حمایت تا چه زمانی نرمال است که با تامل بررسی شود؟ ما به شما می‌گوییم که پلتفرم اینفلوئنسر مارکتینگ برای تبلیغات یک  برند بر چه اساسی طراحی و تنظیم می‌شود.

 

مقاله اینفلوئنسر مارکتینگ

 

بخش زیادی از این طراحی به سبک و توانایی اینفلوئنسر و باقی آن به تمایل صاحبان برند و محصول بستگی دارد، در واقع گاها تولید محتوای تبلیغاتی با اینفلوئنسر است، اما برخی کارشناسان و صاحبان یک محصول ترجیح می‌دهند در این امر خودشان پیش قدم باشند.

در حالت کلی روند تبلیغات با روش اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی تاثیرگذار را می‌توان در موارد زیر دسته بندی کرد:

  • -نوشتن مقاله یا ساخت ویدئویی که معرفی‌کننده محصول یا خدمات کسب‌وکاری بخصوص باشد.
  • -تبلیغ برندها در حساب‌های کاربری شبکه‌های اجتماعی‌شان
  • -منتشر کردن مطالب برندها در وب‌سایت‌شان به صورت پست مهمان.
  • -شرکت در مراسم‌ها و رونمایی برند‌ها

با توجه به همه این موارد در ادامه پلتفرم شروع کار با اینفلوئنسر مارکتینگ را با مشاهده گام‌های این مسیر طراحی می‌کنیم.

 

پلتفرم اینفلوئنسر مارکتینگ برای تبلیغات

در این بخش در یک مسیر گام به گام شروع به کار تکنیک اینفلوئنسر مارکتینگ را با هم مرور و با این روش بیشتر آشنا می‌شویم.

 

  1.  اهداف خود را برای تبلیغات مشخص کنید
  2.  مخاطب هدف خود را در راستای اجرای اینفلوئنسر مارکتینگ بشناسید 
  3.  شبکه اجتماعی مدنظرتان را به درستی انتخاب کنید 
  4.  بهترین اینفلوئنسرها را بر اساس معیارهای بررسی شده انتخاب کنید
  5.  با اینفلوئنسرهای منتخب تماس بگیرید 
  6.  بودجه کمپین تبلیغاتی مدنظر خود را مشخص کنید 
  7.  محتوای با کیفیت برای تبلیغات بهینه و با کیفیت تولید کنید
  8.  نتایج کمپین بازاریابی اینفلوئنسر خود را تجزیه و تحلیل و اصلاح کنید 

 

هزینه اینفلوئنسر مارکتینگ در ایران

اینفلوئنسر مارکتینگ در ایران همانند دیگر کشورها با چالش هزینه همراه است. در واقع گاها این ابهام پیش می‌آید که چه مبلغی برای چه کاری در نظر گرفته شود؟ آیا تعرفه خاصی برای تبلیغات بواسطه بازاریابی تاثیرگذار در نظر گرفته شده است؟

پاسخ روشنی برای این سوالات نیست به این دلیل که ارزش برندها، نوع اینفلوئنسر‌ها و محتوای تولید شده بیشتر در تعیین هزینه اینفلوئنسر مارکتینگ نقش دارند. از این رو نمی‌شود نرخ معینی برای این کار در نظر داشت.

برای دریافت مشاوره در خصوص نحوه بازاریابی تاثیرگذار می‌توانید با کارشناسان دیجیتال مارکتینگ زئوس درارتباط بوده و موفقیت برند و محصول خود را از روش اینفلوئنسر مارکتینگ بصورت اصولی و تکنیکی رقم بزنید.

دیدگاه شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.