فروشگاه اینترنتی چیست؟

نرگس غلامی

فروشگاه اینترنی می‌تواند یک صفحه وب‌سایت یا یک اپلیکیشن مشخص باشد که کاربر از طریق آن به شکل الکترونیکی به خرید محصولات مورد نیاز خود بپردازد.

فروشگاه اینترنتی چیست؟

در تعریف فروشگاه اینترنتی چیست، اولین موردی که به ذهن همه ما می آید، وب سایتی که دارای محصولات دیجیتالی است و  در آن وبسایت محصولاتش را به فروش می رساند. فروشگاه اینترنی می‌تواند یک صفحه وب‌سایت یا یک اپلیکیشن مشخص باشد که کاربر از طریق آن به شکل الکترونیکی به خرید محصولات مورد نیاز خود بپردازد.  هرگاه فرایند سفارش به‌صورت آنلاین و تحویل کالا از طریق تحویل پستی انجام گرفت و هرگاه سفارش به‌صورت مجازی و تحویل آن به‌صورت دانلود بود ( مانند: فیلم های آموزشی و خرید نرم افزار) به آن فروش اینترنتی گفته می‌شود.

ساخت فروشگاه اینترنتی در شیراز

امکانات فروشگاه اینترنتی


امکانات فروشگاه اینترنتی خوب و کارا دارای چند اصل بسیار مهم است که در ادامه تعدادی از آنها بیان میکنیم.


●    امکان تعریف تعداد بسیار زیاد کالا در فروشگاه اینترنتی وجود داشته باشد.
●    امکان دسته بندی و همچنین کد گذاری برای کالا ها وجود داشته باشد.
●    قابلیت توضیح و نوشتن مشخصات برای هر کالا به طور جداگانه وجود داشته باشد.
●    ایجاد فضایی برای سیو کردن کالاهای مورد علاقه شخص
●    داشتن فضایی برای نقد و بررسی و همچنین امتیاز دادن به کالا ها توسط مشتری
●    داشتن منو چند بخشی و تقسیم بندی محصولات در دسته های پر فروش یا پر بازدید
●    داشتن پشتیبان آنلاین در صفحه فروشگاه برای پاسخگویی سریع به مشتری و راهنمایی او
●    ارائه تصاویر با کیفیت و واقعی از محصول
●    امکان استفاده مشاهده سوابق خرید و همچنین استفاده از کد تخفیف 


موارد ذکر شده از مهم ترین امکانات فروشگاه اینترنتی می باشد که توجه به آن ها بسیار با اهمیت است.

 

طراحی سایت فروشگاه اینترنتی

💢 با نکات مهم در طراحی سایت آشنا شوید

 

مزیت فروشگاه اینترنتی


•    نیاز به خروج از منزل نیست.
•    نیازی به ماندن در صف خرید به خصوص در مناسب‌ها مثلا سال نو یا شب یلدا و … نیست.
•    خرید با آرامش کامل و بررسی نکات فنی کالا
•    دریافت کالا با صرف زمان کوتاه
•    صرفه‌جویی در زمان
•    خرید بدون واسطه از منبع اصلی و قیمت واقعی
•    امکان استفاده از پشتیبانی آنلاین در هر لحظه
•    خرید در فضای شخصی با آرامش کامل
•    خرید از منبع اصلی بدون در نظر گرفتن مسافت ها حتی خرید از سراسر دنیا
•    خرید در هر ساعت از شبانه روز و حتی روزهای تعطیل
•    تنوع محصولات
•    وجود حریم شخصی؛ کسی از اقلام خریداری شده مطلع نمی‌شود.
•    ممکن است امکان مرجوع کردن و بازگرداندن کالا در مدت زمان خاص مثلا یه هفته را داشته باشید. این نکته خرید کالایی مثل کفش و لباس را راحت می‌کند.
•    امکان ارسال هدیه
•    عدم وجود فروشنده و حضور آزاردهنده او

انواع فروشگاه های ایترنتی


فروشگاه های کالا فیزیکی یا Tangible shop


واژه Tangible یعنی قابل لمس و منظور از Tangible shop یعنی فروشگاهی که محصولات فیزیکی یا قابل لمس میفروشه ؛ مثه گوشی موبایل ، لپ تاپ، مودم ، لباس ، مواد غذایی ، مواد شوینده و ... . این نوع فروشگاه ها به این صورت کار میکنن که سفارش کاربر رو در سایت ثبت میکنن و بعد کارمندهای فروش اون فروشگاه اینترنتی محصول مورد نظر رو از طریق پست برای کاربر ارسال میکنن.


فروشگاه های کالای دیجیتال یا Digital shop


به Digital shop یا فروشگاه کالا دیجیتال، فروشگاه دانلودی Download shop یا فروشگاه محصولات مجازی  هم میگویند. این نوع فروشگاهها فقط کالای دیجیتال ، محصولات مجازی یا محصولات دانلودی میفروشن . محصولاتی که کاربر بتونه دانلود کنه مثه عکس ، ویدیو، نرم افزار ، فایل PDF و یا هر نوع فایل دیگه . فروشگاههای دیجیتال به این صورت کار میکنن که شما محصول یا محصولات مورد نظرتون رو به سبد خرید اضافه میکنید و بعد از پرداخت اینترنتی مجددا به فروشگاه برمیگردین و کالایی رو که خریدین دانلود میکنید.

 

فروشگاه اینترنتی

معرفی انواع فروشگاه از جهت دیگر

وب‌سایت شخصی (یک فروشنده)


یک فروشگاه اینترنتی شخصی، وب‌سایتی است که صرفاً محصولاتی که به یک شخص یا کسب‌وکار و برند مشخص تعلق دارد را می‌فروشد. اغلب فروشگاه‌های اینترنتی در این دسته قرار می‌گیرند. برای مثال فروشگاه اینترنتی آدیداس صرفاً محصولات مربوط به برند آدیداس را می‌فروشد. فرقی نمی‌کند کسب‌وکار کوچک یا بزرگی داشته باشید، فروش اینترنتی راهکاری در دسترس و بدون نیاز به تخصص فنی زیاد، برای همه کسب‌وکارها در هر سطح و اندازه‌ای است.


خرده‌فروشی‌های آنلاین (Marketplace)


ماهیت وب سایت‌های خرده‌فروشی آنلاین (Marketplace) که به آنها مارکت پلیس نیز گفته می‌شود، این است که محصولات فروشنده‌های مجزا و متنوع را در یک وب‌سایت مشخص می‌فروشند. این خرده‌فروش‌ها تنها روی اینکه کدام فروشنده را وارد چرخه کنند، نظارت می‌کنند. همچنین اغلب این خرده‌فروش‌ها روی عکس محصولات و شرح ویژگی‌های محصول نیز نظارت دقیقی دارند. در میان خرده‌فروشی‌های اینترنتی در دنیا به شرکت آمازون و در ایران به دیجی کالا می‌توان اشاره کرد.

معرفی انواع فروشگاه

 

نحوه پرداخت از فروشگاه های اینترنتی به چه صورت است؟

پرداخت در محل یا COD


واژه COD مخفف عبارت Cash On Delivery و یعنی پرداخت هنگام تحویل کالا اغلب کاربران اینترنت این روش رو ترجیح میدن چون احتمال کلاهبرداری با این روش خیلی کمتره شما سفارش تون رو در فروشگاه اینترنتی ثبت میکنید و بعد از یک یا چند روز کالای مورد نظر توسط شرکت پست با پیک درب منزل یا محل کارتون تحویل داده میشه موقعی که دارید کالا رو تحویل میگیرید باید فاکتور رو پرداخت کنید . الان دیگه کارمندان پست دستگاه کارت خوان دارن و خیلی راحت میتونید با کارت عابر بانک تون پرداخت کنید .

پرداخت اینترنتی یا پرداخت آنلاین


در این روش شما باید اول فاکتور خریدتون رو پرداخت کنید تا کالای مورد نظر به دست تون برسه . در فروشگاه هایی که کالای دیجیتال میفروشن راه حل دیگه ای نیست و حتما باید اول فاکتور رو پرداخت کنید بعد به کالا تون دسترسی داشته باشید . اما در فروشگاههایی که کالای فیزیکی میفروشن این روش پرداخت به عنوان یک گزینه اختیاری ارائه میشه . دلیلش هم اینه که هر فروشگاهی تمایل داره گردش مالیش سریع تر انجام بشه معمولا برای کاربرانی که از این روش پرداخت استفاده میکنن به تخفیفی در نظر گرفته میشه تا کاربر انگیزه بیشتری برای پرداخت آنلاین داشته باشه . اگر قصد دارید به کالای فیزیکی بخرید، توصیه میکنم که از روش COD یا پرداخت در محل استفاده کنید چون ریسکش کمتره .

طراحی-سایت-فروشگاه-اینترنتی

چگونه می‌توانیم به فروشگاه اینترنتی اعتماد کنیم؟


نماد اعتماد الکترونیکی


داشتن نماد اعتماد الکترونیکی برای فروشگاه‌های اینترنتی بسیار مهم است؛ زیرا همانند جواز کسب و کار عمل میکند و در صورت اتفاق ناخوشایندی می‌توان از طریق نماد اعتماد الکترونیکی مشکلات پیش آمده را پیگیری کرد.


امکان پرداخت در محل


اگر فروشگاهی چنین امکانی را برای خریداران خود در نظر گرفته باشد؛ نشان دهنده آن است که تمامی اطلاعات و مدارک صاحب فروشگاه در اختیار پست جمهوری اسلامی ایران می‌باشدکه می تواند یکی از راهکارهای اعتمادسازی در مشتریان باشد.


 شهرت فروشگاه اینترنتی


شهرت فروشگاهی که قصد خرید از آن را دارید را می‌توانید با جستجو کردن در گوگل متوجه شوید و ببینید که مشتری های قبلی فروشگاه مد نظر شما تا چه حد از خرید خود راضی بودند.


 دسترسی به فروشگاه اینترنتی


هر چقدر میزان دسترسی شما به افرادی که در فروشگاه اینترنتی در حال فعالیت هستند آسان‌تر و مهیاتر باشد نشان دهنده پویا بودن فروشگاه مربوطه است.

دیدگاه شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.